Cestoviny každý deň? Áno. A nepriberiete, pokiaľ…

Cestoviny milujem. Môžem ich jesť každý deň a verte alebo neverte, stále ich nie som prejedená. A či priberám? Nemám ten pocit. Dokonca sa mi zdá, že som o niečo chudšia. A to i napriek tomu, že na šport mám momentálne čas akurát cez víkend. Jediný môj pohyb je pobehovanie z kuchyne špagetérie do priestoru medzi stoly a späť.

Prečo ale píšem o cestovinách a priberaní? Prekvapil ma náš stály hosť. Niekoľko týždňov ku nám chodieval na Aglio, Olio, s veľkou porciou syra Grand Moravia. Chodieva ku nám stále, len už si nedáva domáce cestoviny. Iba polievku. Na otázku prečo?, mal jednoduchú odpoveď. „Chcem schudnúť. Cestoviny sú sacharidy, a z tých sa priberá.“  Tie slová ma strašne zarazili. Veď to vôbec nie je pravda. Nie je cestovina ako cestovina. Pokročilé dietárky vedia o čom hovorím…a tí, ktorí mali doteraz obdobný názor ako náš hosť, prosím čítajte ďalej…

Teória, že z cestovín plných sacharidov sa priberá, je pravdivá len v prípade, ak si na tanier naložíte tie biele, vaječné, uvarené do mäkka. Z tých našich, domácich, z tvrdej pšenice, však strach mať nemusíte. My pri ich príprave a servírovaní dodržiavame „zlaté pravidlá“ špagetového diétovania. Naše cestoviny sú bezvaječné, pripravené al dente, aby ste ich pri jedení museli hrýzť a nie prehĺtať, uvarené v dostatočnom množstve vody, bez oleja, nepreliate po uvarení studenou vodou ale iba pokvapkané olivovým olejom. Hodina, kedy jesť a nejesť cestoviny nie je presne stanovená.  Ak vám ale môžem poradiť, tak poslednú špagetu, či inú našu cestovinu zjedzte zhruba dve hodiny pred tým, ako pôjdete spať. Žalúdok by ste nemali zaťažený ani skôr, avšak pre váš dobrý pocit a spánok…A aj preto, aby ste sa ráno zobudili s pocitom hladu a túžby po raňajkách.

Či dokážete jesť naše špagety, fusilly, canestrini, či tagliatelle každý deň, by ste mali vyskúšať osobne, na vlastnej koži. Denne pripravuje 6-10 omáčok, bez zahusťovania a zápražok. Na výber máte zeleninové, mäsové, s rybou, kvalitným syrom, či steakom. A aký postup by som zvolila ja? V pondelok by som si po víkende dala niečo ľahšie. Napríklad takú Pomarolu alebo Arabiattu, preliatu našim domácim pikantným olivovým olejom. V utorok by som určite išla do mäsa. Bolónske ragú dusené so zeleninou alebo špenátové s kuracím mäsom. Ľahká omáčka, ktorá vás zasýti na niekoľko hodín. Uprostred týždňa by som si dopriala Qutro formaggi zo 4 druhov tvrdých a mäkkých syrov. Táto omáčka je síce o niečo „tučnejšia“ než tie zeleninové a mäsové, ale váš organizmus si naštartuje spaľovanie do druhej polovice týždňa. Štvrtok by som zvolila výrazné pestá. Na výber máme bazalkové, špenátové a zo sušených paradajok.  Tá chuť byliniek a parmazánu je neskutočná. No a v piatok smotanová s čerstvým lososom alebo dubáková. Aby som zvládala piatkový nápor a pripravila sa na športový víkend. A viete čo: Každý týždeň by som mala obrovskú dilemu. Kedy si dať steak z tuniaka alebo sviečkovice na domácich špagetách preliatych pestom, či bylinkovým maslom…Žeby na večeru?

A …napadla ma super myšlienka. Vyskúšajte si špagetový týždeň, každý deň nejaká naša domáca cestovina s omáčkou. My vám to budeme značiť na Špagetovú Kartičku a na konci týždňa od nás dostanete darček….Idete do toho s nami?